Ohje - WiseMarketing: Sähköpostimarkkinointiviestin lähettäminen | WiseNetwork Oy

Ohje - WiseMarketing: Sähköpostimarkkinointi, uusi viesti ja sen perustiedot (vaihe 1)

Katso ohjeet, kuinka luodaan uusi sähköpostimarkkinointiviesti ja miten sen perustiedot täytetään.

"Perustiedot"-välilehdellä annetaan sähköpostille nimi ja viestin aihe. Lisäksi määritetään tagit, sähköpostipohja, lähettäjäosoite sekä peruutusryhmät.


Videon sisältö:

0:03 Uuden viestin luominen
0:20 Viestin perustietojen täyttäminen
1:23 Viestin sisällön luominen
2:27 Testiviestin lähettäminen
2:50 Viestin vastaanottajien määrittely
3:09 Viestin lähettäminen / ajastaminen

Ohjevideo, miten WisePlatformissa luodaan ja lähetetään sähköpostimarkkinointiviesti.


1. Uuden viestin luominen
Siirrytään sähköpostimarkkinointiin järjestelmän hallintapuolelta kohdasta:

→ "Markkinointi"
→ "Sähköpostimarkkinointi"
→ "Sähköpostit"

Luodaan uusi sähköpostiviesti klikkaamalla sivun yläreunasta

"Lisää sähköposti" -painiketta.

Jos uuden sähköpostiviestin pohjana halutaan käyttää aikaisemmin lähetettyä viestiä, voi viestin monistaa sähköpostimarkkinoinnin listauksesta viimeisen sarakkeen "monista"-painikkeesta.


2. Sähköpostin perustiedot

Kirjoitetaan uuden sähköpostiviestin perustiedot.

  • Sähköpostin nimi
    • Sähköpostit näkyvät sähköpostimarkkinoinnin etusivun listauksessa tällä nimellä.
    • Nimi on tarkoitettu vain sisäiseen käyttöön​​​​​​​.
    • Nimen kannattaa olla kuvaava ja tarpeeksi erotteleva.
    • Nimeä ei pysty muuttamaan enää myöhemmässä vaiheessa.

  • Sähköpostin aihe (otsikko)
    • Vastaanottajille näkyvä sähköpostin aihe.
    • Aihe kannattaa miettiä huolella ja siten, että se houkuttaa lukijoita klikkaamaan postin auki.
    • Aiheen ei tarvitse noudataa erialiasa "normeja". Kokeile rohkeasti eri otsikoiden toimivuutta sinun kohderyhmässäsi.
Vinkkejä, kuinka parantaa aiheen kiinnostavuutta:​​​​​​​

  • Otsikossa ei kannata käyttää isoja kijraimia muuta kuin kieliopillisesti oikeissa paikoissa. Isot kirjaimet saattavat ohjata sähköpostin asiakkaan roskaposteihin.
  • Aiheen ei tarvitse noudataa erialiasa "normeja". Kokeile rohkeasti eri otsikoiden toimivuutta sinun kohderyhmässäsi.
  • Aihe voi olla myös proaktiivinen tai raflaava. Mieti, avaisitko itse viestin, missä on kirjoittamasi otsikko.
  • Otsikoita voi A/B-tastata: Jaa kohderyhmäsi kahteen osaan ja lähetä viesti molemmille ryhmille samana päivänä ja samaan aikaan. Seuraa kumpi näistä otsikoista sai

  • Tagit
    • Sähköpostieja voi halutessaan kategorisoida tageilla. Jos kaikki lähetetyt sähköpostiviesti viedään esim. excel-tiedostoon, voi tagi-sarakkeen perusteella vertailla keskenään tietyn tyyppisiä kirjeitä.

  • Sähköpostipohjan valinta
    • Sähköpostimarkkinointiin on mahdollista luoda erilaisia pohjia (template) erilaisia postituksia varten (kutsut, tarjouskampanjat, uutiskirjeet, aliyritykset).
    • Erilaiset pohjat luodaan WiseNetworkin toimesta. Ota yhteyttä tukeemme järjestelmänne hallintapuolelta tuki painikkeesta (henkilö kuulokkeet päässä), mikäli haluatte käyttöönne erilaisia sähköpostipohjia.

  • Lähettäjän valinta
    • Sähköpostimarkkinointiin voi lisätä eri lähettäjiä. Valitaan se henkilö / taho, kenen nimissä postitus halutaan lähettää.
    • Lähettäjiä pystyy itse lisäämään tai poistaamaan sähköpostimarkkinoinnin alta löytyvästä "Lähettäjät"-kohdasta.

  • Tilauksen peruutusryhmä
    • Sähköposteille kannattaa luoda erilaisia peruutusryhmiä.
    • Näin viestin vastaanottajat voivat poistaa itsensä esimerkiksi tarjouspostien vastaanottajalistalta, mutta saavat edelleen yrityksen muun viestinnän (esimerkiksi tapahtumatiedotteet tai uutiskirjeet).
    • Sähköpostista löytyvän "peruuta"-linkin takaa viestin vastaanottaja pystyy halutessaan peruuttamaan myös kaiken yritykseltä tulevan viestinnän.
    • Peruutusryhmiä pystyy itse lisäämään tai poistaamaan sähköpostimarkkinoinnin alta löytyvästä "Peruutusryhmät"-kohdasta.



3. Kun kaikki perustiedot on täydennetty, klikataan "Seuraava" ja siirrytään luomaan sähköpostiviestin sisältö.

Perustietoja voi palata missä tahansa vaiheessa ennen lähetystä muuttamaan. Ainoastaan sähköpostin nimeä ei voi jälkikäteen vaihtaa.