Katso ohjeet, kuinka luodaan uusi sähköpostimarkkinointiviesti ja miten sen perustiedot täytetään.
"Perustiedot"-välilehdellä annetaan sähköpostille nimi ja viestin aihe. Lisäksi määritetään tagit, sähköpostipohja, lähettäjäosoite sekä peruutusryhmät.
Videon sisältö:
0:03 Uuden viestin luominen
0:20 Viestin perustietojen täyttäminen
1:23 Viestin sisällön luominen
2:27 Testiviestin lähettäminen
2:50 Viestin vastaanottajien määrittely
3:09 Viestin lähettäminen / ajastaminen
Ohjevideo, miten WisePlatformissa luodaan ja lähetetään sähköpostimarkkinointiviesti.
Ohjevideo, miten WisePlatformissa luodaan ja lähetetään sähköpostimarkkinointiviesti.
1. Uuden viestin luominen
Siirrytään sähköpostimarkkinointiin järjestelmän hallintapuolelta kohdasta:→ "Markkinointi"
→ "Sähköpostimarkkinointi"
→ "Sähköpostit"Luodaan uusi sähköpostiviesti klikkaamalla sivun yläreunasta
→ "Lisää sähköposti" -painiketta.
Jos uuden sähköpostiviestin pohjana halutaan käyttää aikaisemmin lähetettyä viestiä, voi viestin monistaa sähköpostimarkkinoinnin listauksesta viimeisen sarakkeen "monista"-painikkeesta.
2. Sähköpostin perustiedot
Kirjoitetaan uuden sähköpostiviestin perustiedot.
- Sähköpostin nimi
- Sähköpostit näkyvät sähköpostimarkkinoinnin etusivun listauksessa tällä nimellä.
- Nimi on tarkoitettu vain sisäiseen käyttöön.
- Nimen kannattaa olla kuvaava ja tarpeeksi erotteleva.
- Nimeä ei pysty muuttamaan enää myöhemmässä vaiheessa.
- Sähköpostin aihe (otsikko)
- Vastaanottajille näkyvä sähköpostin aihe.
- Aihe kannattaa miettiä huolella ja siten, että se houkuttaa lukijoita klikkaamaan postin auki.
- Aiheen ei tarvitse noudataa erialiasa "normeja". Kokeile rohkeasti eri otsikoiden toimivuutta sinun kohderyhmässäsi.
- Otsikossa ei kannata käyttää isoja kijraimia muuta kuin kieliopillisesti oikeissa paikoissa. Isot kirjaimet saattavat ohjata sähköpostin asiakkaan roskaposteihin.
- Aiheen ei tarvitse noudataa erialiasa "normeja". Kokeile rohkeasti eri otsikoiden toimivuutta sinun kohderyhmässäsi.
- Aihe voi olla myös proaktiivinen tai raflaava. Mieti, avaisitko itse viestin, missä on kirjoittamasi otsikko.
- Otsikoita voi A/B-tastata: Jaa kohderyhmäsi kahteen osaan ja lähetä viesti molemmille ryhmille samana päivänä ja samaan aikaan. Seuraa kumpi näistä otsikoista sai
- Tagit
- Sähköpostieja voi halutessaan kategorisoida tageilla. Jos kaikki lähetetyt sähköpostiviesti viedään esim. excel-tiedostoon, voi tagi-sarakkeen perusteella vertailla keskenään tietyn tyyppisiä kirjeitä.
- Sähköpostipohjan valinta
- Sähköpostimarkkinointiin on mahdollista luoda erilaisia pohjia (template) erilaisia postituksia varten (kutsut, tarjouskampanjat, uutiskirjeet, aliyritykset).
- Erilaiset pohjat luodaan WiseNetworkin toimesta. Ota yhteyttä tukeemme järjestelmänne hallintapuolelta tuki painikkeesta (henkilö kuulokkeet päässä), mikäli haluatte käyttöönne erilaisia sähköpostipohjia.
- Lähettäjän valinta
- Sähköpostimarkkinointiin voi lisätä eri lähettäjiä. Valitaan se henkilö / taho, kenen nimissä postitus halutaan lähettää.
- Lähettäjiä pystyy itse lisäämään tai poistaamaan sähköpostimarkkinoinnin alta löytyvästä "Lähettäjät"-kohdasta.
- Tilauksen peruutusryhmä
- Sähköposteille kannattaa luoda erilaisia peruutusryhmiä.
- Näin viestin vastaanottajat voivat poistaa itsensä esimerkiksi tarjouspostien vastaanottajalistalta, mutta saavat edelleen yrityksen muun viestinnän (esimerkiksi tapahtumatiedotteet tai uutiskirjeet).
- Sähköpostista löytyvän "peruuta"-linkin takaa viestin vastaanottaja pystyy halutessaan peruuttamaan myös kaiken yritykseltä tulevan viestinnän.
- Peruutusryhmiä pystyy itse lisäämään tai poistaamaan sähköpostimarkkinoinnin alta löytyvästä "Peruutusryhmät"-kohdasta.
3. Kun kaikki perustiedot on täydennetty, klikataan "Seuraava" ja siirrytään luomaan sähköpostiviestin sisältö.
Perustietoja voi palata missä tahansa vaiheessa ennen lähetystä muuttamaan. Ainoastaan sähköpostin nimeä ei voi jälkikäteen vaihtaa.
Seuraavat vaiheet:
Sähköpostimarkkinointi, viestin sisältö (vaihe 2)
Sähköpostimarkkinointi, vastaanottajien määrittely (vaihe 3)
Sähköpostimarkkinointi, viestin lähettäminen / ajastaminen (vaihe 4)