Bouncet tarkoittavat tapahtumia, joissa lähetetty sähköposti ei mene perille. Katso, millaisia erilaisia bounceja toi tulla ja mitä niille voi tehdä.
Löydät kaikki bouncet järjestelmästä kohdasta Markkinointi > Sähköpostimarkkinointi > Bouncet.
Bounce tarkoittaa, että lähetetty sähköposti ei mene perille viestin vastaanottajalle. Järjestelmä saa bouncesta automaattisen virhekoodin. Virhekoodi kertoo tarkemmin, miksi viesti ei mennyt perille.
Bouncet jaetaan järjestelmässä kolmeen eri osioon: Bounce, Blocked, Dropped.
Virhekoodeja on useita, mutta ne on mahdollista jakaa sarjoihin.
500-sarjan virhekoodit - vaatii toimia
- 500-sarja sisältää kaikki virhekoodit jotka alkavat esim. 550, 551, 552 jne.
- Kyseessä on pysyvä virhe ja se vaatii toimia.
- Osoite on virheellinen tai sitä ei ole olemassa. Tarkista ja korjaa vastaanottajan sähköposti.
- Viestiä ei yritetä lähettää automaattisesti uudelleen.
400-sarjan virhekoodit - ei vaadi toimia
- 400-sarja sisältää kaikki virhekoodit, jotka alkavat esim. 450, 451, 452 jne.
- Kyseessä on tilapäinen virhe. Vastaanottajan palvelimella on tilapäinen ongelma viestien vastaanotossa.
- Osa vastaanottavista sähköpostipalvelimista jättää viestin "jonoon", ja yrittää lähettää viestiä vielä uudelleen. Kaikki eivät kuitenkaan toimi näin.
Ei virhekoodia - voi vaatia toimia
- Joskus osoite on bounce-listoilla, mutta virhekoodia ei ole palautunut.
- Vastaanottajan sähköpostipalvelin ei vastaa.
- Vastaanottajaa ei välttämättä ole olemassa.
- Tarkasta, että sähköpostiosoite on varmasti oikein.
Bouncejen läpikäynti auttaa pitämään CRM:n ja yhteystiedot ajantasalla.
Erityisesti viimeisessä kategoriassa olevat osoitteet kannattaa tarkastaa ja tarvittaessa poistaa. Jos bounceja tulee paljon, se voi alkaa vaikuttaa lähettäjän "maineeseen", mikä tarkoittaa, että vastaanottavat palvelimet tulkitsevat viestit helpommin esimerkiksi roskapostiksi. Siksi osoitteet, joista tulee toistuvasti bounceja, kannattaakin tarkastaa ja tilanteen mukaan poistaa kokonaan.