Ohje - WiseCRM: viestinnän virheet | WiseNetwork Oy

Ohje - WiseCRM: viestinnän virheet

Tässä ohjeessa kerrotaan, millaisia viestintään tai markkinointiin liittyviä virheitä voi tulla, kun asiakas estää viestinnän tai tekee viesteistä esimerkiksi roskaposti-ilmoituksen.


​​​​​​​Järjestelmä käyttää kahta erilaista viestintärajapintaa, joiden kautta lähetetään sähköpostimarkkinointia ja muuta järjestelmästä lähtevää viestintää: Sendgrid ja AWS. Molemmat rajapinnat ohjaavat lähetyksiä ja seuraavat asiakkaiden tekemiä ilmoituksia viestinnästä. Asiakas voi esimerkiksi perua uutiskirjeet tai ilmoittaa viestejä roskapostiksi. Nämä toiminnot ovat pakollisia ja niillä suojellaan vastaanottajan oikeuksia.

​​​​​​​


Sendgrid

Sendgrid-rajapintaa käytetään, kun viestejä lähetetään sähköpostimarkkintointityökalun kautta postituslistoille tai CRM:n kautta yksittäisille henkilöille. Kaikki postituslistat ja peruutusryhmät keskustelevat Sendgridin kanssa.

Jos asiakas peruu uutiskirjeet tai kaiken saamansa viestinnän klikkaamalla "Peruuta uutiskirje", tieto siirtyy Sendgridiin, joka estää viestien lähettämisen jatkossa, vaikka asiakas olisi yhä postituslistalla.

Jos asiakas peruu kaiken saamansa viestinnän, tieto tulee Sendgridistä asiakkaan henkilökortille Markkinointikielto-kohtaan. Jos tässä kohdassa lukee Kyllä, tarkoittaa se, että markkinointikielto on päällä. Se voidaan asiakkaan pyynnöstä vaihtaa tilaan Ei, jolloin viestit menevät perille.

Jos kentässä on "Ei" tämä tarkoittaa, että henkilöllä ei ole markkinointikieltoa päällä eli hän saa yrityksen lähettämät sähköpostit (niiltä osin kuin ei ole jollakin postitusryhmän peruutuslistalla).

Huomaathan, että markkinointikielto-kohta eroaa sähköpostimarkkinoinnin peruutusryhmistä siten, että markkinointikiellolla kielletään kaikki yrityksen suunnasta tapahtuva viestintä. Peruutusryhmillä henkilö voi peruuttaa vain jonkun tietyn tyyppisen viestinnän yritykseltä (esim. uutiskirjeet tai tarjoukset).

Kun markkinointikielto-kohdassa lukee Kyllä, ei asiakas saa sähköpostimarkkinointityökalun kautta lähetettyjä viestejä.


AWS

AWS-rajapintaa käytetään hallinnolliseen viestintää. Tämä tarkoitaa esimerkiksi laskuja, rekisteröitymiskutsuja tai salasanan uusimisviestejä. Jos asiakas siis kertoo, että ei saa jotain näistä tai näette, että laskut ovat menneet virhetilaan, tarkastakaa asiakkaan henkilökortti.

Hallinnollisen viestinnän esto (esim. laskut, salasanat). Sähköpostiosite xxx@xxxxx.com on tehnyt roskapostipalautteen koskien esim. laskuja.
Sähköpostiviestejä ei voida toimittaa toistaiseksi. Poistaaksesi eston, ole yhteydessä tukeen.

Tämä tarkoittaa, että asiakas on merkinnyt jonkin saamansa viestin roskapostiksi. Henkilö, joka on tehnyt roskapostipalautteen ja päätynyt estolistalle, poistetaan estolistalta automaattisesti neljän viikon kuluttua.

Usein roskapostipalaute saatetaan tehdä vahingossa, jolloin henkilö on tahtomattaan päätynyt estolistalle. Neljän viikon aikamäärettä tullaan jatkossa muuttamaan riippuen roskapostipalautteiden kokonaismäärästä. Jos henkilö pitää saada pois estolistalta heti, häneen voi olla yhteydessä ja pyytää häntä poistamaan roskapostimerkinnän, tai voi olla yhteydessä tukipalveluihimme.

Hallinnollisen viestinnän virhe (esim. laskut, salasanat) Sähköpostiviestit osoitteeseen xx@email.fi palautuvat takaisin. Osoite on virheellinen tai vanhentunut, ja viestejä ei voida toimittaa. Osoite pitää vaihtaa toimivaan tai poistaa postituslistoilta.

Tällaisessa tapauksessa sinun tulee olla yhteydessä asiakkaaseen ja tarkastaa, onko hänen antamansa sähköpostiosoite oikein, ja vaihtaa se toimivaan.