Sivustolle on mahdollista luoda sivuja, joiden katseluoikeudet perustuvat rooleihin. Näin pystytään luomaan esimerkiksi vain jäsenille tarkoitettua sisältöä.
Kun roolille asetetaan katseluoikeus, pääsee kyseisellä roolilla katselemaan kotisivuilla vain kyseiselle kohderyhmälle (roolille) tarkoitettua sisältöä.
Katseluoikeuksia voidaan määrittää vain niille henkilöille, jotka ovat palvelun rekisteröityneitä käyttäjiä (henkilöllä on tunnus ja salasana palveluun).
Videon sisältö:
0:22 Uuden roolin luominen roolien hallintaan
0:58 Roolin lisääminen henkilöille
1:43 Katseluoikeuksien määrittäminen artikkelihallinnassa
Katso videolta, miten eri rooleille määritetään katseluoikeuksia kotisivujen sisältöihin.
Katso videolta, miten eri rooleille määritetään katseluoikeuksia kotisivujen sisältöihin.
Huom. rooli tulee olla luotuna ennen katseluoikeuksia määrittämistä. Katso tarkemmat ohjeet uuden roolin luomiseen yllä olevasta videosta tai täältä >>
1. Katseluoikeus tiettyihin sisältöihin, luodaan luomalla ns. tyhjä rooli, mikä tarkoittaa, että roolien käyttöoikeuksien hallinnassa jätetään kaikki kohdat "ei asetettu" -tilaan.
Käyttöoikeudet välilehdelle ei siis tehdä mitään muutoksia.
2. Lisätään roolin taakse ne henkilöt, joille halutaan antaa oikeus kyseiseen rooliin.
Roolin pystyy lisäämään useassa kohdassa järjestelmää:
- Roolien hallinnassa
- CRM:n henkilökortilla
- Verkkokaupan tuotekortin kautta (rooli päivittyy henkilölle automaattisesti, kun hän ostaa esim. jäsenyyden).
2. Ne sisällöt, joihin halutaan antaa katseluoikeus vain tietyille rooleille, määritetään järjestelmän kotisivujen artikkelihallinnan kautta (jokaiselle halutulle artikkelille yksitellen).
Siirrytään artikkelin muokkaustilaan valitsemalla "Muokkaa".
3. Artikkelin sisältöeditorin "Asetukset"-laatikon alta löytyy kohta "Katseluoikeudet", mihin lisätään kaikki ne roolit, joille halutaan antaa katseluoikeus kyseiseen sivuun/artikkeliin.
Artikkelin asetukset: "julkinen" ja "piilota hakukoneilta"
Sisältöeditorin asetukset-kohdassa määritetään myös seuraavat asiat eri tapauksissa.
Yrityksen ulkopuoliset henkilöt (esim. asiakkaat, joilla tunnukset järjestelmään)
Jos artikkelia on tarkoitus jakaa (yrityksen sisä- tai ulkopuolelle) tietylle rajatulle ryhmälle, joilla on ns. "rekisteröitynyt käyttäjät" -tunnukset järjestelmään, niin tällöin artikkelissa tulee olla "julkinen"-rasti päällä ja katseluoikeuksia rajataan artikkelin asetuksista roolien avulla.
Järjestelmän hallintapuolen käyttäjät
Jos artikkelia on tarkoitus jakaa henkilöille, joilla on pääsy järjestelmän hallintapuolelle, niin silloin "julkinen"-rasti otetaan pois päältä. Henkilö saa artikkelin linkin auki, kun on kirjautuneena järjestelmään sisään.
Tietty hallintapuolen käyttäjäryhmä
Jos halutaan, että vain tietty ryhmä järjestelmän hallintapuolen käyttäjistä näkee artikkelin sisällön, niin tällöin otetaan pois päältä "julkinen rasti" ja katseluoikeuksia rajataan artikkelin asetuksista roolien avulla.
Jos sisältö on sellainen, että se ei ole tarkoitettu talon ulkopuoliseen jakoon, niin suosituksena on laittaa aina päälle "piilota hakukoneilta" -rasti. Tämä on helpoin opetella näin, niin ei tarvitse miettiä erikseen, että milloin laitetaan päälle ja milloin ei.
Vaihtoehtoisen sisällön tarjoaminen henkilöille, joilla ei lukuoikeutta
4. Jos niille henkilöille, joilla ei ole pääsyä kyseiselle sivulle, halutaan tarjota jotain vaihtoehtoista sisältöä ("Ei lukuoikeutta" -tekstin sijasta), klikataan katseluoikeudet-kohdan alle ilmestyvää "Valitse artikkeli"-painiketta.
Valitaan järjestelmän artikkelihallinnasta se artikkeli, joka halutaan näyttää kirjautumattomille sivulla kävijöille.
Tätä tarkoitusta varten voi ja joissain tilanteissa kannattaa luoda oma artikkeli, joka näytetään niille henkilöille, joilla ei ole oikeutta katsoa varsinaista artikkelia.