Ohje - Kulunvalvonnan vianselvitys

Erilaisten häiriöiden (esim. sähkö- tai nettikatkokset) takia voi olla, että järjestelmän kulunvalvontaan ei saada yhteyttä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ovet tai portit eivät aukea sovelluksella. Tässä ohjeessa kerrotaan syitä, mistä kulunvalvonnan vikatilanteet voivat johtua ja millaisia toimia voi omatoimisesti suorittaa vikatilanteen normalisoimiseksi.

1. Tarkasta oven tila

Kulunvalvonnan yhteyskatko havaitaan usein ensin siten, että ovet eivät aukea sovelluksella. Varmista asia hakemalla oven tila järjestelmän admin-hallintapuolelta valitsemalla:

→ "Gym"

→ "Ovien hallinta"

klikkaa kyseiseltä sivulta sinistä nappulaa: "Hae oven nykyinen tila" jokaisen oven tai portin kohdalta.

Klikkaa nappulaa ainakin 3 kertaa odottaen jokainen klikkauksen välissä, antaako järjestelmä virheilmoituksen.



Kulunvalvonta ei toimi

Jos järjestelmä antaa virheilmoituksen, missä lukee "Unknown error acquiring relay data from controller..", kulunvalvontaan ei saada yhteyttä.

Tällöin tulee tehdä alla olevat toimenpiteet.

Kulunvalvonta toimii

Jos kulunvalvonta toimii, järjestelmä antaa virheen sijaan info-ikkunan, missä lukee oven nykyinen tila eli viesti “Ovi on lukittu” tai “Ovi on auki/lukitsematta”. Tällöin muita toimenpiteitä ei vaadita.


2. Tarkista yhteydet

Mikäli yllä oleva virheilmoitus tulee näkyviin, tulee tehdä seuraavat asiat:

  1. Tarkista, ovatko sähköt edelleen poikki. Koko tilan sähköt eivät välttämättä ole poikki, mutta esimerkiksi sulake, joka ohjaa ovea tai kontrolleria, on voinut palaa. Kun sähköt palaavat, tarkasta oven tila (kohta 1) uudelleen.
    ​​​​​​​
  2. Tarkista nettiyhteyden tila. Jos nettiyhteys on poikki, on syytä ottaa yhteyttä sen tarjoajaan. Kun nettiyhteys palaa, tarkasta oven tila (kohta 1) uudelleen.

3. Käynnistä laite uudelleen

Kun sähköt, sulakkeet ja nettiyhteys on tarkistettu ja ne toimivat, mutta järjestelmä antaa edelleen virheen oven tilan tarkastamisessa, tee seuraavat toimenpiteet:

  • Käynnistä kulunvalvonnan kontrolleri uudelleen. Kontrolleri uudelleenkäynnistetään irroittamalla virtalähde pistorasiasta minuutin ajaksi ja laittamalla sitten pistoke takaisin pistorasiaan. Tavallisesti virtalähde näyttää vanhanaikaiselta kännykkälaturilta. Alla kuvia siitä, miltä kontrolleri näyttää. Jos tilassanne on useampi kontrolleri, varmista, että käynnistät uudelleen sen oven kontrollerin, joka ei toimi.

  • Kun olet käynnistänyt kontrollerin uudelleen, odota hetki ja tee sitten uudelleen kohta 1. Oven tilan tarkastaminen.
    • Jos järjestelmä antaa info-ikkunan, missä lukee "ovi on auki" tai "ovi on lukittu", kulunvalvonta toimii ja muita toimenpiteitä ei vaadita.
    • Jos järjestelmä antaa edelleen virheen (”Unknown error acquiring relay data from controller..”) ja kulunvalvonta ei toimi, lähetä tukipyyntö (järjestelmän admin-hallintapuolelta tuki-kuvakkeesta). Laita tukipyynnön aiheeksi eli yhteenvetoon Kulunvalvonta ei toimi.


​​​​​​​Kulunvalvonnan kontrolleri on joku näistä laitteista:

HID EDGE EVO EH400-K


HID VertX EVO V2000


HID VertX EVO V1000



4. Muutokset Internet-yhteydessä

Onko nettiliittymänne muuttunut? Silloin todennäköisesti myös julkinen IP-osoite on muuttunut ja portinohjaukset ovat hävinneet, varsinkin jos on tapahtunut myös muutoksia verkkolaitteissa. Tällöin emme saa enää yhteyttä kontrolleriin

  1. Ilmoittakaa uusi julkinen IP-osoitteenne meille lähettämällä tukipyyntö järjestelmänne kautta. Huomatkaa, että kulunvalvontajärjestelmämme vaatii, että julkinen IP-osoitteenne on kiinteä, toisin sanoen sen tulee pysyä samana. Jos olet tietokoneella samassa lähiverkossa kuin kontrolleri, julkinen IP-osoitteenne näkyy esimerkiksi osoitteessa https://ipv4.icanhazip.com/

  2. Tarvitsette portinohjaukset kulunvalvonnan kontrollerille portteihin 21, 22, 443 ja 4050, mahdollisesti myös muihin portteihin, jos kontrollereja on enemmän kuin yksi. Katsokaa lisätietoa porttiohjausdokumentistamme.

5. Muutokset lähiverkossa

Jos lähiverkkoon on lisätty uusi laite, sillä saattaa olla sama paikallisverkon IP-osoite kuin kontrollerilla. Silloin ne häiritsevät toistensa verkkoliikennettä. Ratkaisu on vaihtaa uuden laitteen IP-osoite joksikin muuksi sopivaksi. Kysy tarvittaessa neuvoa uuden laitteen asentaneelta taholta.


6. Kulunvalvonta näyttää toimivan admin-hallinnassa ja/tai apilla, mutta ovet eivät aukea

Vika on todennäköisesti sähkölukoissa. Saavatko sähkölukot virtaa? Onko lukoissa mekaanista vikaa? Pyydä tarvittaessa paikalle sähköasentaja tarkastamaan lukot.


Ota yhteys tukeen, jos ongelmat jatkuvat

Jos artikkelissa mainitut toimenpiteet eivät auta, ota yhteys WiseNetworkin tukeen lähettämällä tukipyyntö järjestelmän kautta. Voit tehdä sen miltä tahansa adminhallinnan sivulta klikkaamalla tuki-kuvaketta (henkilö luurit päässä).